Ondřej Jakubec, Lucia Krajčírová, Jana Waisserová, Státní zámek Kratochvíle, kostel Narození Panny Marie („Kostelík ke cti Pánu Bohu a Panně Marii“), Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/956, vyhledáno 27. 3. 2023. |
Státní zámek Kratochvíle, kostel Narození Panny Marie („Kostelík ke cti Pánu Bohu a Panně Marii“)(č. 956) |
---|
modelovaný, vytlačovaný a otiskovaný štuk, polychromie a zlacení v podobě dekorativních i figurálních prvků, doplněné malovaným pašijovým cyklem |
Památkově chráněno, č. úskp: 42162/3-3707, Památkový katalog |
Umístění |
---|
kostel, jihovýchodní část areálu zámku, začleněno do obvodové zdi; štuky umístěny na klenbách lodi i presbytáře i na architektonických prvcích členícího systému zdí |
Anotace |
---|
Štukové dekorace rožmberské vily Kratochvíle, vzniklé kolem roku 1590, představují jedinečný doklad komplexní interiérové dekorace pozdně renesančního příležitostného sídla. Odráží nejen vysoký umělecký standard, propojení s architekturou i dalšími uměleckými druhy, zvl. malbami, ale především vyjadřují vysoké nároky stavebníka – Viléma z Rožmberka, nejvyššího purkrabího Českého království (†1592). Štukové dekorace signoval Antonio Melana ze severoitalského Arogna (†1594?). Částečně polychromované a zlacené dekorace prošly komplexním restaurováním v 90. letech 20. století. |
Kraj |
---|
Jihočeský |
Okres |
---|
Prachatice |
Obec |
---|
Netolice |
Ulice, čp/č. o., kat. území, č. parcely |
---|
Petrův Dvůr 5 Netolice/2710 |
Datace |
---|
1589 |
Jméno autora (autorů) / určení uměleckého okruhu: |
---|
Antonio Melana |
Charakter díla |
---|
dekorativní›vegetabilní, figurální, dekorativní›antropomorfní, dekorativní›zoomorfní, dekorativní›ornamentální |
Technika štuku |
---|
Modelovaný, vytlačovaný a otiskovaný štuk, doplněný o polychromii a zlacení. Štuk na architektonických prvcích zdí je nanesen na cihlovou konstrukci z tvarovek vyrobených na míru dle požadovaného tvaru. Na architektonických částech presbytáře je tenká vrstva štuku nanesená na žulové kamenné sloupy a pojednána iluzivním malovaným mramorem. |
Materiálová skladba štuku |
---|
Základ tvoří hrubší jádro z vápenné malty s tmavším okrovým zabarvením a nižším obsahem vápna. Modelační čistě vápenný štuk (intonaco) má bělavý až našedlý tón. Pojivem jádrové i intonacové hmoty je čisté nedolomitizované vápno původem z krystalického vápence. V jádrové omítce s říčním pískem se nachází, kromě velmi malých úlomků dřeva, uhlí a cihly, také jílové minerály a železné okuje. Ve hmotě vápna se nacházejí poměrně velké pojivové částice (2–5 mm) a nedopaly v podobě krystalického vápence. Převládající složkou plniva jsou kalcitová zrna, tedy různé druhy drcených mramorů a vápenců jak čistých, tak dolomitických. Plnivo je extrémně jemné, tříděné do velikosti zrn do 1 mm a s velkým podílem prachových částic (kolem 0,05 mm) a jemnou frakcí železných okují. Vysokou pevnost způsobuje kromě výpalu z mramoru také vysoký podíl pojivové složky. V jádrové omítce se pohybuje v poměru 1 : 2 (pojivo : plnivo), v bílé štukové hmotě je poměr až 1 : 1. |
Povrchové úpravy |
---|
zlacení stávající stav Zlacení akcentů (detailů) figurálních i ornamentálních částí je provedené technikou kladení zlatých plátků na bílkovinný transparentní lep nanesený na pigmentovaný podklad okrového odstínu, který obsahuje pigmenty olovnaté běloby a žlutého okru. Štuk byl v místě předpokládaného zlacení izolován tenkou, pravděpodobně šelakovou transparentní vrstvou. Polychromie je v této části více propojena s výmalbou na klenbě, například obličeje andělů a maskaronů v klenbě lodi jsou promalovány inkarnátem. |
Původnost |
---|
Původní stav s druhotnými zásahy |
Stávající stav |
---|
dobrý |
Uměleckohistorický popis |
---|
Bohatá štuková dekorace se harmonicky pojí s polychromií, zlacením a zejména s nástěnnými malbami vloženými do štukových rámů klenby a lunet klenby. Štuky se prezentují v pestré podobě klenebních lišt, profilů rámů a říms, jež poskytují základní členící schéma. Vytvářejí dekorování architektoniky interiéru a současně vymezují prostor pro vlastní malby. Přepychový ráz interiéru dodává kombinace bílých štukatur se zlacenými částmi složitých profilů vlysu a římsy, figurálních motivů, pilastrových hlavic, růžic v klenbách a mušlí v nikách chóru. Štukové motivy rozhojňují festonové závěsy kolem oken, motivy cherubů a okřídlených hlaviček andílků pod klenbou. Nejskvostnější část tohoto typu výzdoby představuje nejposvátnější prostor kostela – chór, jenž se otevírá triumfálním obloukem pokrytým štukovými rostlinnými závěsy. Na nich převládá motiv jablek, odkazujících na prvotní hřích a jeho překonání Kristovou obětí, dále motivy vinné révy a obilných klasů jako tradičních eucharistických symbolů, jež se objevují rovněž v klenbě chóru. Jeho sklenutí s drobnými lunetami pokrývá systém členících štukových lišt, mezi nimiž jsou rozmístěni na stylizovaných oblacích stojící andělé s nástroji Kristova umučení. Tato Arma Christi zahrnuje hřeby, kleště, žebřík, sloup, kříž, důtky, trnovou korunu, veraikon – roušku s otiskem Kristova obličeje – kopí, tyč s houbou a kalich. V kruhovém medailonu uprostřed trůní polopostava žehnajícího Boha Otce s královskými insigniemi, pod níž se vznáší holubice Ducha svatého. |
Historické zásahy / opravy |
---|
18. století (?): oprava odklonění věže od lodi kostela - oprava trhliny, rekonstrukce části dekorů v blízkosti západní stěny a vsazení rokokového ornamentu do trhliny v klenbě 1960: záznamy o restaurování, nespecifikováno, o jaké práce se jedná, záznam o nálezu a odhalení značného statického poškození (Vladislav Turský, K. Čermák, Miroslav Kolář) 1993–1997: komplexní restaurování interiéru i exteriéru kostela včetně stabilizace statiky (začala se odklánět věž) restaurování polychromie a rekonstrukce zlacení (Tradice s. r. o., Martin Pavala ad.) 2016–2019: odsolování a restaurování severovýchodní části kostela, restaurování poškozeného zlacení v celém kostele kromě klenby (Magdalena Slavíková, Jana Waisserová, Martin Zmeškal) |
Literatura |
---|
Václav Bůžek – Ondřej Jakubec, Kratochvíle posledních Rožmberků, Praha 2012. Milena Hajná, Zámek Kratochvíle, České Budějovice 2011. Ondřej Jakubec, Kratochvíle, in: Michal Konečný (ed.), Na věčnou paměť, pro slávu a vážnost. Renesanční aristokratická sídla v Čechách a na Moravě ve správě Národního památkového ústavu, Kroměříž 2017, s. 307–331. Ondřej Jakubec, The Villa Kratochvíle in Bohemia. Imagery, Senses and Meaning in Vilém of Rožmberk´s Aristocratic Hunting Lodge, in: Barbara Arciszewska (ed.), The Early Modern Villa. Senses and Perceptions versus Materiality, Warsaw 2017, s. 155–170. Petr Kindlmann, Nově nalezené předlohy ke štukům a nástěnných malbám vily Kratochvíle, Památky jižních Čech 4, 2013, s. 63–80. Jarmila Krčálová, Renesanční stavby Baldassara Maggiho v Čechách a na Moravě, Praha 1986, s. 30–39. Jana Zapletalová, Štukatér Antonio Melana a migrace umělců z Arogna, Zprávy památkové péče 80, 2020, č. 3–4, s. 271–281. |
Autoři záznamu |
---|
Ondřej Jakubec, Lucia Krajčírová, Jana Waisserová |
Státní zámek Kratochvíle obsahuje tato díla: