Eva Kalandříková , Státní zámek Uherčice, Místnost č. 301, Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/800, vyhledáno 21. 11. 2024. |
Státní zámek Uherčice, Místnost č. 301(č. 800) |
---|
Tažená štuková žebra |
Památkově chráněno, č. úskp: 45890/7-6846, Památkový katalog |
Vlastník: Česká republika. Příslušnost hospodařit s majetkem státu: Národní památkový ústav, Valdštejnské náměstí 162/3, Malá Strana, 11800 Praha 1 |
Umístění |
---|
Druhé patro zámku |
Anotace |
---|
Štukatury na zámku v Uherčicích spadají převážně do pozdní fáze výstavby rozsáhlého areálu za správy Hanuše Wolfharta Štrejna ze Švarcenavy. Štuková výzdoba se dochovala v několika zámeckých prostorách; v případě místnosti 301 jde o klenbu s obdélným centrálním polem, z jehož vrcholů vybíhají žebra, přecházející na hranách lunet v hřebínky. |
Abstract |
---|
Most of the Renaissance stucco decoration in the Château of Uherčice was made towards the end of the construction of the large complex: when the place was administered by Hanusch Wolfhart Streun of Schwarzenau. Stuccos have been preserved in several rooms of the château. Room no. 301 has a vault with a rectangular central field and ribs springing from the rectangle corners that change into ridges on the edges of the lunettes. |
Kraj | Okres | Obec |
---|---|---|
Jihomoravský | Znojmo | Uherčice |
Slovní datace | Vročení | Podložení datace prameny |
---|---|---|
Konec 16. století | 1580 až 1600 |
Charakter díla |
---|
dekorativní›geometrický |
Uměleckohistorický popis |
---|
Rozsáhlý komplex zámku v Uherčicích vznikl na základech drobné rezidence – založené okolo roku 1540 rodem Krajířů z Krajku – postupnou výstavbou v průběhu 16. století, zejména v jeho poslední čtvrtině (od r. 1574), kdy zámek vlastnil člen významné dolnorakouské protestantské rodiny Hanuš Wolfhart Štrejn ze Švarcenavy. Po 2. světové válce došlo vinou dlouhodobého nevhodného využívání k devastaci objektu, která vedla až ke zřícení vstupní věže. Postupná obnova započala v 90. letech minulého století a trvá do současnosti. Klenba místnosti číslo 301 nese centrální pole ve tvaru obdélníka, z jehož vrcholů vybíhají štuková žebra, pokračující po hranách lunet jako hřebínky. |
Technika štuku |
---|
Štukové rámce, tažená štuková žebra, štukové hřebínky |
Povrchové úpravy |
---|
monochromie (stávající stav) |
Popis povrchových úprav |
---|
Bílý vápenný nátěr |
Původnost |
---|
Původní stav s druhotnými zásahy |
Fotodokumentace současného stavu |
---|
Použité dokumentační techniky | |
---|---|
|
|
Literatura |
---|
Zdeněk Kovářík, Zdeňka Míchalová, Renata Tišlová, Renesanční vytlačovaný štuk na příkladu památek z oblasti česko-moravsko-rakouského pomezí, Zprávy památkové péče 2020/80, č. 3–4, s. 313–329. Zdeňka Míchalová, Zámek Uherčice, in: Michal Konečný (ed.), Na věčnou paměť, pro slávu a vážnost. Renesanční aristokratická sídla v Čechách a na Moravě ve správě Národního památkového ústavu, Kroměříž 2018, s. 585–601.
|
Prameny |
---|
Boleslav Písařík, Zámek Uherčice (magisterská diplomová práce), Katedra dějin umění a muzikologie FF University J. E. Purkyně v Brně, Brno 1973. Lenka Šabatová, Doplňkový stavebněhistorický průzkum, zámek Uherčice, architektonický rozbor interiérů, 2002, uloženo v archivu map a plánů NPÚ ÚOP v Brně. |
Státní zámek Uherčice obsahuje tato díla: