Vladislava Říhová, Zámek Moravská Třebová, Předsálí komorního sálu, Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/555, vyhledáno 1. 4. 2023. |
Zámek Moravská Třebová, Předsálí komorního sálu(č. 555) |
---|
dekorativní žebra |
Památkově chráněno, č. úskp: 22938/6-3196, Památkový katalog |
Umístění |
---|
v jižním křídle |
Anotace |
---|
Tříkřídlá dispozice nové části zámku v Moravské Třebové vznikla mezi lety 1611–1615 pro Ladislava Velena ze Žerotína. Stavbu prováděl v Moravské Třebové usedlý Giovanni Motalla de Bonamonne, nejspíše podle dodaných plánů. Autorem náročné manýristické architektury byl pravděpodobně císařský architekt Giovanni Maria Filippi. Už v roce 1621 zámek ztratil svou rezidenční funkci a stal se sídlem úřední správy moravskotřebovského panství. Dekorativní štukatury se zachovaly v několika prostorách přízemí východního křídla. Z bohatší dekorace (známé z negativních otisků prvků) byla při nedávném restaurování prezentována jen rekonstrukce ornamentálních štukových žeber, která jsou sekundárně opatřena nátěrem v pískové barvě. |
Kraj |
---|
Pardubický |
Okres |
---|
Svitavy |
Obec |
---|
Moravská Třebová |
Ulice, čp/č. o., kat. území, č. parcely |
---|
Zámecké nám. 185 Moravská Třebová/269 |
Datace |
---|
kolem roku 1615 |
Charakter díla |
---|
dekorativní›vegetabilní |
Technika štuku |
---|
vytlačovaný štuk |
Materiálová skladba štuku |
---|
V rámci průzkumu byl proveden pouze vizuální průzkum bez odběru vzorků pro materiálovou analýzu. |
Povrchové úpravy |
---|
monochromie stávající stav Sekundární nátěr v pískové barvě. Rekonstrukce je nejspíše hypotetická a nezakládá se na nálezu stop původní barevnosti. |
Původnost |
---|
Původní stav s druhotnými zásahy |
Stávající stav |
---|
poškozeno |
Uměleckohistorický popis |
---|
Tři křídla manýristického zámku v Moravské Třebové byla vystavěna v první polovině druhého desetiletí 17. století. Navázala na starší raně renesanční aristokratické sídlo a vytvořila zázemí městské rezidence Ladislava Velena ze Žerotína. Náročná architektura byla provedena stavitelem Giovannim Motallou (de Bonamonne), usedlým v Moravské Třebové. Autorem návrhu, který čerpá z různorodých zdrojů, mj. z předloh Sebastiana Serlia, byl nejspíše císařský architekt Giovanni Maria Filippi. V roce 1611 se začalo se zavážením příkopů hradby oddělující "Starý zámek" od města. Na tomto místě postupně, nejspíše do roku 1615-1616 vyrůstal tzv. Nový zámek. Ke svému účelu byl využíván jen krátce. Už v roce 1621 ztratil svou sídelní funkci, protože majitel Ladislav Velen ze Žerotína emigroval - jako hejtman moravské povstalecké zemské vlády byl odsouzen k smrti. Zámek Moravská Třebová i s panstvím přešel jako konfiskát do rukou Karla z Liechtensteina. Tříkřídlá dispozice Nového zámku do sebe integrovala aditivně řazené prostory přístupné z arkády. Není zcela zřejmé, k čemu byly určeny. Při soupisu konfiskátu ve 20. letech 17. století byly prázdné nebo sloužily jako skladiště. Nejstarší plán zámku z roku 1786 (Říhová 2011, s. 33) v přízemí jižního krátkého křídla zachycuje konírny. Krátké jižní křídlo zámku vyplňoval větší sálový prostor sklenutý na sled středních bosovaných pilířů. Už historicky byl druhotně předělen a je předělen i v současnosti do více místností. Ve dvou z nich se zachovaly klenby se styčnými trojbokými lunetami dekorované na hranách štukovými žebry. Předsálí komorního má žebra tvořená pásem pletence, který rámují na okrajích pásy dalšího poničeného dekoru. Ornamenty se zachovaly jen z části a byly rekonstruovány doplněním celých partií díla. Ve vrcholu se stýkají ve fragmentárně zachované bohatě modelované rozetě. Výzdoba prostor souvisí s okruhem dalších podobných štukových realizací z moravskotřebovského a sousedního zábřežského panství. Tato území vlastnil na počátku 17. století Ladislav Velen ze Žerotína, s jehož stavební skupinou můžeme vznik štukatur spojovat. Podobné dekorativní systémy byly použity v bohaté dekoraci zámku v Tatenici (1606) budovaném jako Žerotínův venkovský letohrádek, dále v méně náročné dekoraci v zadním prostoru domu čp. 46 v Bránské ulici v Moravské Třebové a v mázhauzu domu čp. 146 v Olomoucké ulici tamtéž. Další vazby najdeme v dekoracích tvrze v Nemili, která leží na sousedním zábřežském panství. Dekorativní aparát odkazuje k obdobným slezským realizacím, jméno autora nebo stavební skupiny je dosud neznámé. |
Historické zásahy / opravy |
---|
Nový zámek byl od roku 1621 využíván jako sídlo velkostatku a úřednické byty a proto byly jednotlivé partie utilitárně přeřešeny. Ve 2. polovině 20. století některé části chátraly bez větší údržby. Štukatury přízemí západního a jižního křídla byly patrné ve sledu různých prostor už zpracovatelům SHP v roce 1982 - našli zde místnost se čtyřmi poli klenby severně u schodiště, další jižněji se dvěma poli klenby a zbytky štukových žebírek v bývalých prostorách dvoulodního sálu v jižním křídle. Tyto prostory byly upravovány až na počátku nového tisíciletí pro potřeby Základní umělecké školy. V letech 2002–2003 byly rekonstruovány i devastované interiéry bývalého sálového prostoru. Některé tamní štukové prvky byly odhaleny jako fragmentární, jiné se rekonstruovaly. Z restaurátorské zprávy plyne, že žebra byla uvolněná od pokladu, pokrytá silnou vrstvou nátěrů a štukových pačoků. Při průzkumu se nepodařilo odhalit žádné zbytky původních barevných úprav, takže se autoři zásahu domnívali, že žebra kontrastovala s podkladem v přirozené barvě svého materiálu a tento se také v závěrečné povrchové úpravě snažili napodobit. |
Literatura |
---|
Vladislava Říhová, Dílo sochařů, kameníků a štukatérů počátku 17. století. Moravskotřebovsko, Litomyšl 2011, s. 38–39, 120–121. |
Prameny |
---|
Archiv NPÚ - ÚOP Pardubice,, Vojtěch Adamec – Ladislav Kryl – Martin Pokorný, Restaurování štukové výzdoby kleneb zámku v Moravské Třebové, 22. 7. 2002. |
Autoři záznamu |
---|
Vladislava Říhová |
Zámek Moravská Třebová obsahuje tato díla: