Kostel Narození Panny Marie - Třebenice, Loď, presbytář, kruchta, podkruchtí, vstupní předsíně, Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/633, vyhledáno 3. 11. 2024. |
Kostel Narození Panny Marie - Třebenice, Loď, presbytář, kruchta, podkruchtí, vstupní předsíně(č. 633) |
---|
Tažená štuková žebra |
Památkově chráněno, č. úskp: 42934/5-2370, Památkový katalog |
Vlastník: Římskokatolická farnost Třebenice, Masarykova 68, 41113 Třebenice |
Umístění |
---|
Klenby kostela, kruchty a vstupních prostor |
Anotace |
---|
Kostel Narození Panny Marie byl vystavěn ve druhé polovině 16. století. Ze stejné doby pochází bohatá štuková výzdoba klenby lodi, kruchty a vstupní předsíně. Štukatura má charakter tažených žeber komponovaných po vzoru gotických síťových, paprsčitých, osmidílných či šestidílných kleneb. Žebra jsou opatřena monochromním nátěrem. |
Abstract |
---|
The Church of the Nativity of Mary was built in the second half of the 16th century. The rich stucco decoration of the nave vault, choir-loft and the narthex comes from the same period. It consists of extended ribs that were inspired by Gothic net, radial, octopartite and sexpartite vaulting. The ribs have monochrome coating. |
Kraj | Okres | Obec |
---|---|---|
Ústecký | Litoměřice | Třebenice |
Ulice, čp/č. o. | Kat. území / č. parcely |
---|---|
Paříkovo náměstí | Třebenice/254 |
Slovní datace | Vročení | Podložení datace prameny |
---|---|---|
přelom 16. století a 17. století (?) | 1591 až 1601 |
Charakter díla |
---|
dekorativní›geometrický |
Uměleckohistorický popis |
---|
Kostel byl vystavěn v letech 1591–1601, po požáru v roce 1669 byl znovu obnoven a následně na něm proběhly jen dílčí úpravy v 19. a 20. století. Jedná se o jednolodní kostel s trojbokým presbytářem, obdélnou jižní sakristií, severní předsíní (novogotickou) a výraznou hranolovou věží na severozápadním nároží. Loď i presbytář jsou zaklenuty valenou klenbou s lunetami. Plocha kleneb je rozčleněna sítí štukových pásků připomínajících gotické síťové klenby (loď) a paprsčité klenby (presbytář). Štukovými pásky je dále zdobena klenba kruchty (štuky zde vytvářejí dojem osmidílné klenby), podkruchtí (variace na křížovou klenbu) a vstupní předsíně (variace na křížovou a šestidílnou klenbu). Nečleněné plochy valených kleneb poskytly štukatérům široký prostor pro hru se štukovými pásky, při které vycházeli z tradičních kompozičních principů gotických kleneb, jež místy doplnili o neobvyklé tvarové variace. V jednotném prostoru kostela představuje štukatura výrazný dekorativní prvek. Samotné štuky mají podobu jemně tažených zaoblených pásků. |
Technika štuku |
---|
Tažené profily |
Povrchové úpravy |
---|
monochromie (stávající stav) |
Popis povrchových úprav |
---|
Jednotná monochromní úprava štukových pásků. |
Fotodokumentace současného stavu |
---|
Literatura |
---|
August Sedláček, Děje Třebenic, Třebenice, 1897. Emanuel Poche (et al.), Umělecké památky Čech, svazek 4, T–Ž, Praha 1982, s. 88–89. Vincenz Luksch, Topographie der historischen und Kunst-Denkmale im politischen Bezirke Leitmeritz, Teil III, Trebnitz-Zirkowitz, Praha 2019.
|
Kostel Narození Panny Marie - Třebenice obsahuje tato díla: