Jiří Neubert – Robert Gája, Dům čp. 92 - Jihlava, kaple, Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/1041, vyhledáno 27. 3. 2023. |
Dům čp. 92 - Jihlava, kaple(č. 1041) |
---|
Klenutý prostor kaple ve druhém patře zadního traktu. |
Památkově chráněno, č. úskp: 35656/7-4877, Památkový katalog |
Umístění |
---|
Klenutý prostor kaple ve druhém patře zadního traktu čp. 92 v Jihlavě |
Anotace |
---|
Jedná se o mohutný renesanční měšťanský dům vystavěný na gotickém jádru, z něhož se kromě obvodového zdiva přízemku a sklepa dochovalo torzo loubí a v průjezdu raně gotické sedilie. V objektu se dochovaly renesanční prvky z doby kolem poloviny 16. století, nicméně stěžejní renesanční přestavbu označuje patrně až rok 1568 uvedený na kamenném domovním portálu. Spolu s vročením jsou na portálu vytesány iniciály AS náležející tehdejšímu majiteli, významnému a nobilitovanému měšťanu Augustinu Šmilauerovi ze Smilova. K této stavební etapě náleží patrně i hmota arkýře a soubor kamenných okenních ostění. Výstavba dvorního křídla byla zahájena patrně až dodatečně, přinejmenším druhé patro s předmětnou klenutou prostorou kaple a plochým stropem se štukovou výzdobou je na toto ještě nastavěné. Drobná renesanční přístavba ve dvoře s nejasným funkčním určením přiléhá neobvykle k průjezdu renesančního dvorního křídla. Celek představuje jeden z nejhonosnějších a nejlépe dochovaných měšťanských domů Jihlavě. |
Kraj |
---|
Vysočina |
Okres |
---|
Jihlava |
Obec |
---|
Jihlava |
Ulice, čp/č. o., kat. území, č. parcely |
---|
Masarykovo náměstí 92 Jihlava/ |
Datace |
---|
Pozdní renesance. Václav Mencl odhadoval původ klenuté síně ve 3np do posledního dvacetiletí 16. století. Obvykle je v literatuře popisováno jako pozdně renesanční. |
Charakter díla |
---|
Technika štuku |
---|
vytlačovaný štuk |
Materiálová skladba štuku |
---|
neověřeno |
Povrchové úpravy |
---|
monochromie štuková žebra jsou opatřena více vrstvami vápenných nátěrů. Konzoly byly opatřeny na historických fotografiích polychromií. |
Původnost |
---|
Původní stav |
Stávající stav |
---|
dobrý |
Uměleckohistorický popis |
---|
Prostor, v němž dnes sídlí kaple pravoslavné církve, se nachází ve druhém patře dvorního křídla měšťanského domu. Jedná se o renesanční místnost vystavěnou koncem 16. století jako součást nástavby o něco staršího dvorního křídla a snad až později v baroku propojenou s hlavním domem do náměstí. Místnost je sklenutá pravidelnou neckovou klenbou na obdélném půdorysu s koutovými výsečemi a dvojící protilehlých ale nestyčných výsečí ve středu. Konstrukční uspořádání je znejasněné průběhem štukových pásů s ústředním zrcadlovým polem a rozetou ve středu. Klenba je svedena k patkám zdobeným kartuší s volutami. Ve středu kartuší je motiv oválného erbu rámovaného perlovcem pánů Šmilauerů ze Smilova. Tento erb byl udělený Augustinovi, Jiříkovi a Janovi Šmilauerovi roku 1572 a tehdy měl tuto podobu: „Totiž štít žluté neb zlaté barvy, v němžto v spodku zeď bílá se třemi stínkami k šachovnici nápodobna, na kteréžto jedné prostřední stínce kohout černý levou nohou držíc v pravé vyzdvižené šveinšpis nebo voštipec myslivecký pošikem na pravém křídle položený, mající hřeben a lalok červený k pravé straně obrácený vzhůru stojí. Nad štítem kolčí helm, okolo něhožto přikrývadla nebo fafrnochy žluté nebo zlaté a černé barvy z obou stran dolův potažené visí. Nad tím nade vším točenice týchž barev, na nížto kohout černý tím vším spůsobem jako dole v štítu vzhůru stojící se vidí.“ Štukové pásy na klenbě jsou provedeny různě: 1) rám zrcadla a kolmé pásy dělící klenbu na pomyslných šest polí jsou složeny z dvojice lišt vejcovců a střední lišty perlovce, 2) hřebínky výsečí jsou zdobeny po obou stranách listovcem a perlovcem, 3) vložené pásy v lunetách perlovcem a dvojicí vejcovů po stranách, 4. pásy lemující průběh lunet na stěnách perlovcem a vejcovcem. Křížení zrcadlového rámu a k němu kolmých pásů a sbíhající pásy v koutových lunetách jsou akcentovany reliéfními hlavičkami lvů. Barevná prezentace odpovídá stávajícímu využití, na odlišnou barevnost kleneb a zejména barevné provedení patek odpovídající popisu erbu lze usuzovat z historických fotografií. Na těch je také patrný průběh příčně uložených a dnes chybějících kovových táhel. |
Literatura |
---|
Bohumil Samek (et al.), Umělecké památky Moravy a Slezska, svazek 2., J–N, Praha 1999, s. 72. Milena Hauserová, Jihlavské renesanční domy s dvoranou, Praha 2001, nestránkováno. Václav Mencl, |
Autoři záznamu |
---|
Jiří Neubert – Robert Gája |
Dům čp. 92 - Jihlava obsahuje tato díla: