Lucia Krajčírová, Premonstrátský klášter (kaple sv. Šebestiána) - Louka u Znojma, Oltář sv. Šebestiána, Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/251, vyhledáno 23. 11. 2024. |
Premonstrátský klášter (kaple sv. Šebestiána) - Louka u Znojma, Oltář sv. Šebestiána(č. 251) |
---|
Oltář v kapli sv. Šebestiána v kostele Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava. |
Památkově chráněno, č. úskp: 34955/7-6967, Památkový katalog |
Vlastník: Římskokatolická farnost Znojmo - Louka |
Umístění |
---|
Východní pole závěru kaple. |
Anotace |
---|
Opatská kaple sv. Šebestiána byla přistavěná ke klášternímu chrámu v 80.–90. letech 14. století. Renesanční úpravu získala v roce 1580 na objednávku opata Šebestiána Freytaga z Čepirohu, kdy vznikla nová výmalba a štukové oltářní retabulum ve východním závěru kaple. Ústředním motivem retabula je vysoký reliéf se sv. Šebestiánem, který je ohraničen ornamentálním rámem spočívajícím na hlavách dvojice karyatid v podobě andělů. Římsa retabula je zakončená postavou stojícího Krista s dvojicí andílků. Dílo prošlo komplexním restaurátorským zásahem v letech 2000–2003. |
Abstract |
---|
The Abbot’s Chapel of St. Sebastian was added to the monastery church in the 1380s and 1390s. The Renaissance modifications were ordered in 1580 by Abbot Šebestián Freytag of Čepiroh: the chapel was repainted and a stucco altar retabulum was established in the eastern part of the chapel. The central motif of the retabulum is a tall relief of St. Sebastian in an ornamental frame situated on the heads of two angel caryatids. There is a standing figure of Jesus Christ and a couple of baby angels at the edge of the retabulum ledge. The whole work of art was carefully restored in 2000–2003. |
Kraj | Okres | Obec |
---|---|---|
Jihomoravský | Znojmo | Znojmo |
Slovní datace | Vročení | Podložení datace prameny |
---|---|---|
1580 | 1580 | Vročení na nápisu ve vlysu oltáře |
Jméno autora (autorů) / určení uměleckého okruhu: |
---|
okruh Giovanni Pietro Barca di Porletio ? |
Charakter díla |
---|
figurální, dekorativní›geometrický, dekorativní›vegetabilní |
Uměleckohistorický popis |
---|
Klášterní kostel řádu premonstrátů v Louce u Znojma byl vysvěcen na přelomu 12. a 13. století s patrociniem Panně Marii a sv. Václavu (Eckl – Šeferisová Loudová – Valeš 2020, s. 21). Románská trojlodní bazilika s dvoulodní kryptou a věžovým průčelím byla upravena na konci 14. století přistavěním vysokého chóru. Následovaly renesanční úpravy po roce 1575 a barokní adaptace v poslední třetině 17. století. Věžová stavba s opatskou kaplí nad románskou sakristií vznikla po příchodu vídeňsky orientované stavební huti do Znojma někdy v 80. – 90. letech 14. století (Vácha 2012, s. 548). Celkový výraz prostoru s žebrovou klenbou a kamennými ostěními pochází ze středověké fáze stavby, společně s malbou Bičování Krista v závěru kaple. V roce 1580 vzniklo nové oltářní retabulum a celý prostor je nově vymalován. Na renesanční úpravě se podepsala osobnost premonstrátského opata Šebestiána Freytaga z Čepirohu (1575-1585), na jehož objednávku oltář vznikl a jehož portrét se přenesl do tváře sv. Šebestiána v ústředním poli oltáře. Přízední oltářní architektura se nachází ve východním závěru kaple, na hranolové zděné menze s profilovanou kamennou deskou stojí retabulum s figurální výzdobou. Ústředním motivem je reliéfní figura sv. Šebestiána, která je ohraničená ornamentálním rámem, jehož tíha spočívá na hlavách dvojice karyatid v podobě andělů přidržujících stuhy festonů. Na rámování centrální plochy navazuje vlys s nápisem: GRANDE SEBASTE IVBAR SVPERO DIGNATE SENATV CVIVS ET AETERNA LVCE TROPHAEA NITENT HAEC TIBI SACRA DICAT PATRONO STRVCTA SEBASTVS FREYTOG COENOBII PRAESVL HONORE POTENS 1•5•80 Oltář završuje figurální skupina s postavou stojícího Krista a dvou klečících andílků na římse retabula. Tvůrce štukového retabula je neznámý, bylo uvažováno o okruhu Daniela Altmanna (Šturc 2001, s. 34), nověji o kruhu italského architekta Giovanniho Petra Barca (Chlíbec 2011, s. 140), který byl hlavním stavitelem Freytagovy obnovy kláštera (Kroupa P. – Kroupa J. – Slavíček – Unger 1997, s. 59). Zatímco figurální schéma světce je v Záalpí rozšířené již od pozdního středověku, kompozice s dvojicí karyatid ukazuje k italským vlivům. |
Technika štuku |
---|
Kombinace modelovaného štuku a odlévaných částí. |
Materiálová skladba štuku |
---|
Retabulum má zděné jádro z pálené cihly, jež pokrývá jádrová štuková vrstva obsahující zrna křemene s kalcitovým pojivem. Na ní je načervenalá modelační vrstva štuku (2–4 mm), následuje vrstva bílé barvy a vápenný nátěr s vysokým podílem olovnaté běloby. Modelovaný štuk, jímž byla vytvořena figurální složka oltáře, byl doplněn prefabrikovanými dílci, z nichž byl vyskládán ornamentální rám retabula i ornamenty římsy (viz Knor 2003). |
Povrchové úpravy |
---|
zlacení (stávající stav) |
Popis povrchových úprav |
---|
Kombinace bílého povrchu a zlacení, zlacení se uplatňuje především na ornamentálních částech retabula včetně nápisu, vegetaci ústředního výjevu se sv. Šebestiánem a na lemech oděvů figur. |
Původnost |
---|
Původní stav s druhotnými zásahy |
Historické zásahy / opravy |
---|
2000–2003 Památková obnova opatské kaple v jižní věží baziliky premonstrátského kláštera ve Znojmě-Louce, ak. mal. Jan Knor. |
Zjištěný stav zachování |
---|
dobrý (po restaurování) |
Historické fotografie |
---|
Fotodokumentace současného stavu |
---|
Současná plánová dokumentace |
---|
Výstupy dokumentačních technik |
---|
3d model můžete tažením myši se stisknutým levý tlačítkem otáčet, kolečkem pak přibližovat nebo oddalovat.
Svatý Šebestián (zpracoval Vojtěch Krajíček, říjen 2021). |
Literatura |
---|
Petr Eckl – Michaela Šeferisová Loudová – Tomáš Valeš, Bonum Opus: Premonstráti v Louce (1190–1784), Znojmo 2020. Zdeněk Vácha, Oltář sv. Šebestiána z roku 1580 v opatské kapli premonstrátského klášterního kostela Panny Marie a sv. Václava ve Znojmě-Louce, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela. Sochařství a památková péče 16/2014. Brno 2014, s. 55–67. Zdeněk Vácha, Opatská kaple (kaple sv. Šebestiána) premonstrátského klášterního kostela Panny Marie a sv. Václava ve Znojmě-Louce (Poznámky ke stavebnímu a výtvarnému vývoji), Archaelogia historica roč. 37, č. 2, Brno 2012, s. 539–555. Jan Chlíbec, Italští sochaři v českých zemích v období renesance, Praha 2011, s. 140–141. Petr Kroupa – Jiří Kroupa – Lubomír Slavíček – Josef Unger, Premonstrátský klášter v Louce. Dějiny – umělecká výzdoba – ikonologie, Znojmo 1997. |
Prameny |
---|
Jan Knor, Výbor z restaurátorské dokumentace památkové obnovy opatské kaple, tzv. „Šebestiánky“v jižní věži baziliky premonstrátského kláštera ve Znojmě-Louce (Akad. mal. Jan Knor, leden 2000 – prosinec 2003). Restaurátorská dokumentace je uložena v archivu restaurátorských zpráv NPÚ, ÚOP v Brně pod číslem 1004. |
Premonstrátský klášter (kaple sv. Šebestiána) - Louka u Znojma obsahuje tato díla: