Zdeňka Míchalová , Kostel Nejsvětější Trojice – Jindřichův Hradec, sakristie, Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě (online databáze), https://stuky.upce.cz/node/675, vyhledáno 3. 12. 2024. |
Kostel Nejsvětější Trojice – Jindřichův Hradec, sakristie(č. 675) |
---|
dekorativní rámce, vytlačovaný štuk |
Památkově chráněno, č. úskp: 27341/3-1707, Památkový katalog |
Vlastník: Římskokatolická farnost – proboštství Jindřichův Hradec, Kostelní 74, Jindřichův Hradec I, 377 01 Jindřichův Hradec |
Umístění |
---|
klenba sakristie |
Anotace |
---|
Kostel Nejsvětější Trojice situovaný na předměstí Jindřichova Hradce vznikl jako novostavba v letech 1590–1594. Důvodem výstavby bylo založení nového, nekatolického hřbitova. V sakristii se dochovala původní renesanční štuková dekorace v podobě polychromovaných dekorativních rámců s ornamenty. Stav polychromie je velmi torzální. |
Abstract |
---|
The Church of the Holy Trinity, situated on the suburbs of Jindřichův Hradec, was built as a new building between 1590–1594. The reason for the building of the church was the founding of a new, non-Catholic cemetery. The sacristy preserves the original Renaissance stucco decoration in the form of polychrome decorative frames with ornaments. The condition of the polychromy is very fragmentary. |
Kraj | Okres | Obec |
---|---|---|
Jihočeský | Jindřichův Hradec | Jindřichův Hradec |
Slovní datace | Vročení | Podložení datace prameny |
---|---|---|
konec 16. století | 1580 to 1600 |
Jméno autora (autorů) / určení uměleckého okruhu: |
---|
Kryštof Casolar |
Charakter díla |
---|
dekorativní›geometrický, dekorativní›antropomorfní, dekorativní›zoomorfní |
Uměleckohistorický popis |
---|
Vznik kostela Nejsvětější Trojice v Jindřichově Hradci v letech 1590–1594 souvisí se založením nového, nekatolického hřbitova situovaného za hradbami na Novoměstském předměstí. Stavba vznikla jako kolektivní zakázka podpořená městskou radou i soukromými donátory. K významným podporovatelům stavby náležela i rodina erbovních měšťanů Čechů z Kozmáčova, která si k jižní straně presbytáře dala v roce 1597 přistavět privátní pohřební kapli a jež je spojena také renesančními úpravami domů čp. 138/I a 139/I (Hrdlička 2013, s. 240–248; Nejedlá 2013, s. 15–18). Z umělců a řemeslníků podílejících se na stavbě je jménem znám pouze kameník Kryštof Casolar, který za práci žádal městskou radu o městské právo (Novák 1901, s. 241). Sakristie kostela zaklenutá valenou klenbou se styčnými výsečemi uchovává renesanční štukovou dekoraci v podobě dekorativních rámů doplněných andílčími hlavami. Klenba vybíhá z přízedních pilířků, pod jejichž profilovanými hlavicemi jsou otištěny pásy vejcovce a hlavy andělů. Na klenebních výbězích se nachází kruhové terčíky s osmicípými hvězdami a patrně lipovými výhonky. Hrany výsečí dekoruje perlovec, v jejich křížení se nachází drobné rozety. Ve středu klenby se nachází oválné štukové zrcadlo s odsazenými hranami tvořené vejcovcem a se čtyřmi lvími hlavičkami uvnitř. |
Technika štuku |
---|
vytlačovaný štuk |
Povrchové úpravy |
---|
polychromie (stávající stav) |
Popis povrchových úprav |
---|
Dekorace jsou částečně polychromované, ale původní vrstvy jsou značně zpráškovatělé a dochované torzálně. |
Původnost |
---|
Původní stav s druhotnými zásahy |
Fotodokumentace současného stavu |
---|
Použité dokumentační techniky | |
---|---|
|
|
Literatura |
---|
Tereza Nejedlá, Kostel Nejsvětější Trojice v Jindřichově Hradci, Vlastivědný sborník Dačicka, Jindřichohradecka a Třeboňska 25, 2013, s. 14–31. Josef Novák, Soupis památek historických a uměleckých v království Českém: Politický okres Jindřicho-Hradecký, Praha1901, s. 241–250. Emanuel Poche, Umělecké památky Čech. Svazek 1. A–J. Praha 1977, s. 618–619. Zdeněk Kovářík – Zdeňka Míchalová – Renata Tišlová, Renesanční vytlačovaný štuk na příkladu památek z oblasti česko-moravsko-rakouského pomezí, Zprávy památkové péče 80, 2020, č. 3–4, s. 313–329. |
Kostel Nejsvětější Trojice – Jindřichův Hradec obsahuje tato díla: